Het ontstaan van de beha

Een vast onderdeel van de garderobe van de vrouw in de 20ste eeuw was het korset, dat zorgde voor een klassiek zandloperfiguur. Het nadeel van een korset is dat je fysiek beperkt wordt. 

Vrouwen kregen begin 20ste eeuw meer vrijheid en dat betekende het einde van het korset.

 

Korset voor de boezem

Wie nu echt de eerste beha ontwierp is onbekend, maar in het jaar 1889 was de Franse zakenvrouw Herminie Cadolie degeen die op een van haar zakenreizen haar knellende korset in tweeën knipte en vervolgens twee bandjes aan de bovenkant bevestigde. Met de naam 'corselet-gorge' (korset voor de boezem) presenteerde ze haar creatie op een wereldtentoonstelling in Parijs. 

Cupmaten

Na de eerste wereldoorlog vestigde Hollywood films de aandacht op de borstpartijen en ontwikkelingen in de verschillende innovaties. Dat de borstwijdte en de grootte van de borsten twee verschillende dingen waren, was niet altijd vanzelfsprekend. Pas in 1935 introduceerde het bedrijf Warner voor het eerst beha's met verschillende cupmaten.

Volle boezems

In 1948 streefde Amerika Europa voor het eerst voorbij op het gebied van lingerie. Het lingeriemerk Fredericks's of Hollyood kwam als eerste met de push-up beha. Later, in de jaren 50, werden duidelijk zichtbare borsten een echte trend. De volle boezem en smalle taille waren veelvuldig te zien op het witte doek, o.a. bij Marilyn Monroe, Brigitte Bardot en Sophia Loren.

Weg met de beha

In de jaren 60 wilden vrouwen nog afhankelijker zijn en streden ze voor voor een vrouwelijke natuurlijkheid. De beha werd betiteld als martelinstrument en massaal werd het ooit zo geliefde item weggegooid.

Wederkomst van de beha

De financiële onafhankelijkheid van de vrouw in de jaren 80 kwam tot uiting in power dressing, waar Madonna een echt voorbeeld mee was in de iconische kegelvormige 'cone bra' van ontwerper Jean Paul Gaultier. Het op het korset geïnspireerde item als bovenkleding staat symbool voor het motto van de opkomende jaren 90: wel kijken, maar niet aankomen.

Onmisbaar

In de 21ste eeuw is de beha ongekend populair. Van functioneel tot verleidelijk, het is een onmisbaar item in de garderobe. Veel aandacht wordt besteed aan de juiste maat en vorm. Sport-, bruids- en zwangerschapsbeha's, alles is binnen handbereik. 

Beha als kunstwerk

In 1993 startte Marlies Dekkers haar eigen lingeriemerk 'undressed' op en één van haar eerste ontwerpen was meteen een inslaand succes. Met de 'spider bra' is de traditionele cup vervangen door een geraffineerd en ingenieus ontwerp van kruisende bandjes, waarmee niet alleen de borst, maar ook de tepel in de spotlights staat. Door dit ontwerp in een kunstzinnige context te presenteren, werd het meteen in de juiste hoek geplaatst.

Na de nodige tegenslagen op financieel gebied, is Marlies Dekkers bezig met een doorstart en zijn wij heel benieuwd naar haar nieuwe collectie.

FemNa40