Elke dag post?

Voor de één een makkie maar de ander ziet er als een berg tegenop. En het kan zelfs zo uit de hand lopen, dat je de post niet meer openmaakt of zelfs ongelezen in de papierbak gooit. Zodra je het overzicht verliest, kun je belangrijke facturen vergeten te betalen, met alle gevolgen van dien. Met een aantal basistips kan iedereen een goede en geordende administratie voeren en dat zelfs met een half uurtje werk per week.

Waar begin je mee?

Je begint met het kopen van wat kantoormateriaal zoals een nietmachine, een perforator, een of meerdere opbergmappen (of ordners), tabbladen en wellicht wat brievenbakjes. Dan richt je een vaste plek in het huis in als een soort minikantoortje. Dit kan de kast naast de computer zijn of in de meterkast (naast de voordeur) of op zolder. En elke keer als er post binnenkomt, dan haal je gelijk de brief uit de enveloppe en bewaar je de brief in een van de brievenbakjes. De envelop gooi je gelijk weg in de papierbak in het kader van opgeruimd staat netjes.

Afhankelijk van je eigen systeem en voorkeur kun je de brievenbakjes verdelen in bijvoorbeeld facturen, belangrijk of leuk om te bewaren.

Betalen

Een keer per week ruim je het stapeltje 'facturen' op. Je betaalt de factuur op tijd en bewaart deze in een ordner. Het is handig om in die ordner een onderscheid te maken, zodat je op een later tijdstip de factuur altijd goed kunt terugvinden. 

Denk bijvoorbeeld aan huis (huur of hypotheek), gas-water en licht, verzekeringen, telefoon en gemeentelijke belastingen. Zelfs als je online bankiert, is het handig om 1x per maand een papierenbankafschrift te ontvangen, die je dan ook netjes bewaart in een van  je ordners. Mocht later, om welke reden dan ook,  je internetaccount niet meer werkzaam zijn, dan kun je altijd terugvallen op deze ouderwetse papieren versie van je bankzaken.

Belangrijk en leuk om te bewaren

Met alle post die we tegenwoordig krijgen is het soms lastig om hierin een keuze te maken. Toch is het verstandig om regelmatig kritisch door deze stapel heen te gaan en ook daadwerkelijk op te ruimen en zelfs weg te gooien. In het begin is het moeilijk om in te schatten wat nu echt belangrijk is en wat leuk is om te bewaren, maar wat op den duur wel weg kan.

Deze vaardigheid ontwikkel je snel als je regelmatig (zeker 1x per maand)  met een kritische blik  door alle stapeltjes loopt. De belangrijkste truc is om de regelmaat aan te houden: post gelijk open maken, opruimen op een vaste plaats, wekelijks betalen en maandelijks alles kritisch nalopen om te zien wat echt bewaard moet worden (in het daarvoor bestemde ordner of mapje) en wat weggegooid kan worden. En met deze eenvoudige tips, kan zelfs een kind de was doen!

Gerelateerde artikelen

Debiteuren Crediteuren

Door:

De titel doet vermoeden dat het artikel gaat over het saaie onderwerp financiën. Niets is minder waar, want het is een verwijzing naar de populaire serie van Jiskefet uit de jaren 90.

Lees verder

FemNa40