Hoe kom ik aan klanten?

Best lastig als starter om 'de boer op te gaan' en koude acquisitie te doen zoals dat zo mooi heet.

Ontmoeten? Hoe, wat en waar ontmoet je potentiële klanten?

 

 

Dit is een vraag waar veel starters mee kunnen worstelen in het begin. Ga je zomaar op allerlei gelegenheden, zakelijk en privé, je idee vertellen? Ja, zeker doen. Hoe meer mensen ervan weten, des te meer kunnen ze doorvertellen aan potentiële klanten.

Hoe kom je dan aan je klanten?

Heb je je doelgroep bepaald? En zo ja, waar bevindt die zich? Wanneer je je doelgroep hebt bepaald, kun je je afvragen waar die personen of bedrijven zich bevinden en je ook op die locaties of gelegenheden gaan mengen onder je doegroep personen.

Dit zou bijvoorbeeld op een of meerdere van de inmiddels vele zakelijke netwerkgroepen kunnen zijn.
De ontbijtsessies, open coffee clubs en dergelijke zijn haast niet meer te tellen in een regio.  Er is een enorme keuze in ieder geval, wat het ook lastig kan maken om te bepalen waar je met je startende bedrijf nu echt thuis voelt.

Tip: gewoon doen! Ga naar diverse bijeenkomsten, ervaar de sfeer, praat met mensen over je bedrijf en kijk wat het je oplevert. Meestal niet direct klanten, maar zeker naamsbekendheid en misschien zelfs leads.

Social media

Na de ontmoeting kun je dan in contact blijven via social media. LinkedIn veelal zakelijk, maar de positie van Facebook is niet meer weg te denken en een prima medium om in beeld te komen en te blijven (later meer hierover).

Je kunt acties gaan posten op de social media, die o.a. gelezen worden door de mensen die je op de netwerkbijeenkomsten hebt ontmoet. In mijn geval kwam ik zo aan mijn eerste klanten.

Daarna nog regelmatig in kleine advertenties in de plaatselijke krant, op social media en in de netwerkbijeenkomsten mijn 'gezicht' en logo laten zien. De kracht van herhaling is enorm belangrijk.

Een van de leukste momenten vind ik het wanneer een van mijn tevreden klanten een nieuwe klant aanbrengt. Dat is het moment waarop het iets makkelijker wordt.

Uit het leven van een startende ondernemer… 'never a dull moment'.

Volgende keer: PR acties en meer social media.

Foto

 

Gerelateerde artikelen

De Mentor

Door:

Voor de grote vakantie maakte mijn oudste zoon kennis met zijn mentor en zijn nieuwe klas, Een mentor die slecht kon communiceren.

Lees verder

FemNa40