Het fenomeen Tupperware

Wie kent Tupperware niet?

Het merk dat zich onsterfelijk maakte met de Tupperware Parties.

 

Tupperware Plastics Company is in 1944 opgericht door de Amerikaan Earl Tupper. In de jaren 50 en 60 groeien de Tupperware Home Parties in Amerika uit tot een waar fenomeen.

Afgezien van het feit dat de Tupperware-gekte via mond-tot-mondreclame zich als een lopend vuurtje verspreidt, krijgt het merk al snel een positieve lading.

Tupperware Parties zijn er niet alleen om producten te verkopen, maar ook sociale aangelegenheden waar groepjes vriendinnen kook- en bewaartips kunnen uitwisselen.

Daarnaast was Tupperware in de jaren 50 één van de weinige werkgevers die de voorkeur gaf aan vrouwelijke demonstrateurs.

Waarin onderscheidde Tupperware zich van de concurrentie?

Buiten het in die tijd bijzondere materiaal tot de komst van Tupperware waren huisvrouwen genoodzaakt hun etenswaar te bewaren in glazen potten die vaak allesbehalve luchtdicht of draagbaar waren.

Maar Tupperware had nog twee andere troeven in handen. De eerste is de al eerder beschreven en succesvol gebleken verkoopstrategie van de Tupperware Parties, bedacht en groot gemaakt door Brownie Wise. Zij zette ook de media in om Tupperware regelmatig onder de aandacht te brengen.

Brownie Wise

Zo was deze charismatische vrouw een graag geziene gast in diverse tv-programma's en ze mocht ook graag interviews geven in populaire tijdschriften.

Vanaf de jaren 60 wordt Tupperware ook langzaam maar zeker bekend in Europa. In eerste instantie alleen in het Verenigd Koninkrijk, maar later raakt ook het Europese vasteland in de ban van de plastic bakjes en de bijhorende 'parties'.

Niet alleen bakjes

Wie Tupperware zegt, denkt aan bakjes. Maar dit is een zeer achterhaalde gedachte. Want Tupperware is meer dan alleen 'bakjes'. Het assortiment is enorm uitgebreid, van messen tot pannen, bakvormen en heuse keukenmachines.

Vandaag de dag kunnen consumenten voor veel meer producten bij Tupperware terecht.

In sommige afzetmarkten, waaronder Latijns-Amerika, produceert het concern zelfs een beautylijn met parfum en gezichtscrèmes.

Gerelateerde artikelen

FemNa40