De griepgolf de baas

Mijn mailbox stroomde vol met mensen die de griep te pakken hadden.

Er is inderdaad een griepgolf gaande in Nederland. Gezond eten is kennelijk niet altijd het antwoord.

 

Een vriend van mij eet alles wat los en vastzit, van chips tot aan een pilsje. Hij is nooit ziek en heeft eigenlijk nooit wat. Dan moet je mij zien. Ik leef een stuk gezonder, maar heb vaker iets dan hij. Ben ik dan een gevoelig zieltje of is er iets anders aan de hand?

Die vriend van mij die maakt zich nooit ergens druk om. Hij kent dus amper stress. Het is bekend dat stress een grote bron is van ziekte. Door stress schakel je over op het overlevingsmechanisme van je lichaam en gaat de energie naar je spieren in plaats van naar je spijsvertering en je immuunsysteem.

Spijsvertering plat door stress

Ons immuunsysteem verbruikt aardig wat energie, dus het lichaam moet keuzes maken. Als je spijsvertering door stress plat komt te liggen, verteer je het eten minder goed en kun je de voedingsstoffen niet optimaal benutten.

Vorige week kwam de Europese voedselwaakhond, de EFSA, met het bericht naar buiten dat de weekmaker BPA in plastic geen risico vormt voor onze gezondheid. Dit vond ik vreemd, want recent onderzoek zegt heel iets anders. Als ik dan ook nog ontdek dat 59% van de wetenschappelijke panelleden van de EFSA directe of indirecte banden heeft met de industrie, dan heeft dat invloed op gemoed en het stressniveau.

Eveneens vorige week nog las ik een onderzoek waarin BPA gelinkt werd aan schade bij stamcellen en de EFSA zegt dat het compleet veilig is? Ik moest deze ontdekkingen zeker kwijt en heb in deze blog gereageerd op het schokkende bericht.

Ik heb dus stress ervaren, terwijl mijn goede vriend zich daar allemaal niet zo druk om maakt. Als je je niet druk maakt dan kan een nieuwsbericht je immuunsysteem niet ondermijnen. Om een sterke afweer te hebben is voldoende ontspanning dus een basisvereiste.

Voldoende ontspanning een basisvereiste

Goed slapen en flink wat beweging kunnen ook zeer heilzaam zijn voor het immuunsysteem. Dat roken en alcohol slecht zijn voor het immuunsysteem, dat zullen de meesten wel weten. Roken zorgt voor nogal wat vrije radicalen, die weer geneutraliseerd moeten worden door o.a. vitamine C.

Elke sigaret kost 25 mg vitamine C. Alcohol trekt onze voorraad aan zink leeg. Zink is een zeer belangrijk mineraal dat onmisbaar is voor een sterk immuunsysteem.

Wat is goed voor het immuunsysteem

Via groenten en fruit kunnen we onze mineralenstatus een flinke boost geven. Het beste is om de nadruk te leggen op groenten, omdat hier veel voedingsstoffen in zitten zonder suiker. Fruit is tegenwoordig erg zoet, waardoor we dit beter kunnen matigen. In de natuur is fruit ook niet het hele jaar door beschikbaar,
maar slechts in bepaalde perioden.

Groenten zijn in Nederland wel het hele jaar door beschikbaar. Nu, in de winter, komen er veel koolsoorten van het land. Deze zijn zeer rijk aan vitamine C, maar ook aan zwavel. Zwavelhoudende groenten kunnen onze afweer een enorme boost geven. Eet dus lekker veel spruitjes of boerenkool.

Wist je dat een mengsel van kurkuma en peper elkaar versterkt en samen heel heilzaam is voor een sterk immuunsysteem? Ook groene thee kan volgens onderzoekers het immuunsysteem stimuleren.

Supplementen

Op het gebied van supplementen kunnen we een hoop doen. Paddenstoelen zoals reishi, cordyceps en shiitake kunnen het afweersysteem oppeppen. Een beetje vliesbessenextract kan ook wonderen verrichten.
We noemen de zwarte vlier in het Latijn Sambucus nigra. Deze is per toeval door een Israëlisch viroloog ontdekt toen familieleden die vlierbessen aten niet ziek werden en anderen wel.

Ook mogen we zeker vitamine D niet vergeten. Dit is een stof waar bijna alle Nederlanders een tekort aan hebben. Dat is niet gek, want de zon schijnt in Nederland helaas niet krachtig genoeg. Alleen in de zomermaanden is het net voldoende. Vitamine D kun je maar drie maanden opslaan in de lever, dus is aanvulling bij dit donkere en koude weer geen luxe.

Dan is het nog heel belangrijk dat de darmen optimaal werken. Het immuunsysteem is voor 80% afhankelijk van een gezonde darmwerking. In de darmen zit nogal wat lymfoÏd weefsel, waardoor het immuunsysteem getraind wordt.

Eet wat bij je past

Het eten van voedsel dat niet bij je past kan de darmen irriteren. Ook het nuttigen van teveel suiker, alcohol of bewerkt voedsel kan de darmen sterk in kwaliteit achteruit doen gaan. De verkeerde darmbacteriën kunnen hierdoor gaan woekeren met een zieke of lekkende darm als gevolg.

Veel mensen beginnen pas met het slikken van vitamine C of het eten van fruit als ze een griepje of verkoudheid voelen opkomen. Eigenlijk is het dan al te laat. Het immuunsysteem heeft dan al een achterstand en draait op volle toeren. Voorkomen is in dit geval echt beter dan genezen.

Het schijnt zo te zijn dat ons lichaam continu in strijd is met ziekteverwekkers. Gemiddeld proberen er telkens 7 ziekteverwekkers binnen te dringen. Een bekend fenomeen is dat als je immuunsysteem verzwakt is, je dan opeens een koortslip krijgt of een aftenuitbraak.

De meeste mensen denken dat je vitamine C nodig hebt voor een sterk immuunsysteem. Hoewel er wel een sterke link is, is de link met aminozuren en het afweersysteem nog veel groter. Zo is het aminozuur lysine heel belangrijk voor de afweer, maar ook glutamine.

Glutamine is een brandstof voor het immuunsysteem. Zeker bij stress komt je immuunsysteem brandstof tekort en dan kan glutamine een mooie aanvulling zijn. Glutamine is ook betrokken bij de vorming van een sterk darmslijmvlies en dat vindt ons immuunsysteem ook heel prettig.

Sommige mensen worden extreem bang voor virussen en bacteriën, maar ik denk dat dit niet nodig is. Toen ik nog als leerkracht in het onderwijs werkte, bleek dat startende leerkrachten vaker met ziekte te maken hadden dan de oude rotten in het vak.

De beginnende onderwijzers deden alle ziektes met de kinderen mee. Na een aantal jaren werd de gevoeligheid voor de ziektes minder, omdat het immuunsysteem beter getraind was. Hoe meer je vermijdt, hoe gevoeliger je dus voor sommige virussen kan worden. De toenemende hoeveelheid kinderen met allergieën zou ook wel eens kunnen komen doordat we zo hygiënisch leven.

Eerder sprak ik al over de invloed van stress op onze gezondheid. In het verlengde daarvan wil ik nog even noemen dat hoe je tegen de wereld aankijkt, enorm kan bepalen hoeveel stress je ervaart. Als je veel gedachten hebt met als basis angst, boosheid of haat, kan dit je fysieke gesteldheid verzwakken.

Er worden dan tal van hormonen (zoals cortisol) aangemaakt die afbrekend werken. Gelukkig is het omgekeerde ook waar. Hoe meer positieve gedachten je hebt, hoe meer gelukshormonen je aanmaakt.

Heb jij wel eens gelet op de hoeveelheid rode auto’s op de weg? Hoe meer je erop let, hoe meer rode auto’s er lijken te zijn. Je geest ziet vooral waar je je aandacht op focust. Daarom probeer ik altijd zoveel mogelijk naar de mooie kanten van het leven te kijken, dat maakt het leven niet alleen leuker, het is ook nog eens goed voor je afweersysteem!

Met gezonde groet,
Juglen Zwaan
aHealthylife.nl

Gerelateerde artikelen

Alternatief of regulier?

Door:

Vorige week was er in het nieuws dat bijna de helft van de reumapati├źnten kiest voor een alternatieve behandeling. Meestal gaat het hierbij om acupunctuur, voedingssupplementen of homeopathie.

Lees verder

FemNa40