Leren omgaan met zakgeld

Discussie bij het zakgeld lijkt wel een vast onderdeel te zijn in een huishouden met kinderen.

Kinderen vinden het vaak te weinig en ouders twijfelen hierover of stellen vraagtekens bij gemaakte keuzes.

Het hoort er allemaal bij en deze discussie is juist nodig om kinderen een kompas mee te geven.
Het doel van zakgeld is namelijk kinderen met geld om te kunnen gaan.

 

Afspraak

De hoogte is echt geen issue. Verschil in zakgeld is namelijk normaal want elke volwassene heeft ook een 'eigen' inkomen.

Belangrijk tussen ouder en kind is welke afspraken je maakt over de hoogte en de besteding van het zakgeld.
Het Nibud geeft hierover richtlijnen en dat helpt een ouder met het bepalen van de hoogte. Als je zelf echter een laag inkomen hebt, dan zijn de richtlijnen van het Nibud misschien wel een brug te ver. Ook dan blijft het belangrijk om goede afspraken te maken met je kind.

Wat betaal je zelf nog en wat betaalt het kind? Wie heeft de meeste draagkracht om te betalen en wat is redelijk? Vergeet nooit dat dit allemaal relatieve begrippen zijn en elke situatie dus anders is. Zolang een kind nog op de lagere school zit, zijn de uitgaven van een kind nog redelijk te overzien.

Snoep, een cadeautje voor een vriend of vriendin en speelgoed. Je kunt in deze fase ook met je kind afspreken of ze wel of niet al een gedeelte van het zakgeld moeten sparen voor later. Dan leert een kind spelenderwijs dat je niet je volledige 'inkomen' vrij tot je beschikking hebt. Een tip hierbij is wel om dat 'later' wat concreet te maken. Bijvoorbeeld om een kind te laten sparen voor een duur en/of groot stuk speelgoed.

Moeilijker wordt het als je kind naar de middelbare school gaat en steeds meer eigen interesses en opvattingen krijgt. Je zoon of dochter wil een 'eigen' luchtje deodorant, andere shampoo en/of haargel. Valt de aanschaf van dit soort 'eigen' artikelen nu onder het gezinsbudget of hoort dat nu betaald te worden van het zakgeld?

Omdat middelbare scholieren meer overzicht hebben dan lagere school kinderen, is bijvoorbeeld een goede tip om €5 meer zakgeld te geven dan dat je eigenlijk van plan bent. Onderdeel van deze afspraak is dan wel dat het kind halverwege de maand die €5 weer terug moet geven. Hierdoor leert je kind om met geplande uitgaven om te gaan en rekening te houden met dit 'incassomoment'.

Cadeau

Stel: je tienerdochter komt enthousiast thuis omdat ze net een super leuk cadeautje voor haar vriendin heeft gekocht. Je bent natuurlijk trots dat ze zelf hieraan gedacht heeft en vindt het leuk dat ze zo sociaal is.
Toch vraag je als ouder hoe duur dat cadeautje is geweest en wat doe je dan als je hoort dat dit cadeautje €10 heeft gekost?

Voor een goede invulling van deze casus is het natuurlijk handig om te weten dat deze tienerdochter €15 zakgeld per maand krijgt. Ook is het handig om te weten dat dit zelfde vriendinnetje je dochter een veel goedkoper prulcadeautje heeft gegeven, toen dochterlief jarig was.

Natuurlijk volgt hierover een discussie maar dat is ook goed. Hoe anders leert deze tienerdochter wat duur is en wat niet? Wat veel is en wat weinig? Juist deze discussies geven een kind een kompas mee om later zelf beslissingen te kunnen nemen. Schuw als ouder deze discussie dan ook niet en leer je kind om te gaan met het feit dat het ene kind meer zakgeld heeft dan het andere kind.

Maar leer het kind ook dat het eigenlijk appels met peren vergelijken is omdat je niet weet welke afspraken die ouders met hun kind hebben gemaakt. Vergeet dan ook nooit om afspraken te maken met je kind en deze elke keer aan te passen aan nieuwe omstandigheden. Het blijft een continue proces waarbij niet alleen het kind moet leren om te gaan met zakgeld maar ook de ouder.

Gerelateerde artikelen

FemNa40