Vrouw bepaalt interieur

Vrouwen hebben in huis de broek aan als het gaat om het nemen van beslissingen over het interieur.

De gemiddelde Nederlander is ruim tevreden met het interieur, hoewel een derde van de stellen een totaal andere interieursmaak heeft.

We geven ons interieur gemiddeld een 7,5.
Dit en meer blijkt uit een onderzoek van
webwarenhuis fonQ dat naar aanleiding van de Oktober Woonmaand onder 694 Nederlanders is uitgevoerd.

Verschillende interieursmaak

Driekwart van de Nederlandse stellen kiest gezamenlijk het interieur uit. Dat klinkt harmonieus, maar vrouwen blijken toch echt de broek aan te hebben. Vrouwen hebben eigenlijk altijd ten minste gelijke inspraak bij het nemen van beslissingen over het interieur.

Slechts vier procent van de mannen neemt het besluit geheel zonder overleg met zijn partner. Dit tegenover dertig procent van de vrouwen die alleen interieurbeslissingen neemt. In sommige gevallen kan dat nadelig zijn voor de man. Een derde van de stellen blijkt namelijk een totaal andere interieursmaak te hebben.

Liever kwaliteit dan afwisseling

Als het op meubels aankomt, kiezen Nederlanders met name voor kwaliteit. De helft van de Nederlanders investeert het liefst in duurdere meubels die vervolgens jaren meegaan. Achttien procent koopt juist liever goedkopere meubels, zodat vaker van interieur gewisseld kan worden.

Woonaccessoires worden wel regelmatig aangeschaft. Ruim veertig procent geeft aan minstens één keer per maand woonaccessoires te kopen. Naast kwaliteit gaan we voor duurzaamheid. Bijna de helft van de Nederlanders knapt oude meubels op en koopt tweedehands meubels.

Interieurinspiratie opdoen gebeurt online

Het web is voor de Nederlander een belangrijke bron voor het opdoen van interieurinspiratie. Vooral online woonwinkels zijn een inspiratiebron. Bijna twee derde geeft aan online woonwinkels te bezoeken wanneer behoefte is aan ideeën voor het inrichten van een huis (60%). Ook Pinterest (24%) en woonblogs (13%) worden daarvoor gebruikt..

Naast inspiratie opdoen wordt er ook daadwerkelijk online gekocht. De helft van de Nederlanders heeft wel eens online een meubel gekocht en ruim tachtig procent heeft wel eens online een woonaccessoire gekocht.

Bron

Gerelateerde artikelen

Behangtrends 2015 (1)

Door:

Na wat een tijdperk lijkt waarin glad gestucte muren in wit of natuurlijke tinten thuis de toon zetten, is het nu behang dat floreert, met rijke flora en fauna prints, marmer- en houteffect of grafische lijnen.

Lees verder

Behangtrends 2015 (2)

Door:

De grote lijnen van je interieur, Houd je het graag net wat neutraler op de muur, maar wil je het interieur wel aankleden, dan kies je voor een structuurbehang met een subtiel grafisch patroon.

Lees verder

FemNa40