Betalingstermijn: 30 dagen

Vanaf 16 maart wordt de betalingstermijn tussen bedrijven onderling en tussen bedrijven en overheden wettelijk vastgelegd.

Dat wil zeggen dat nu wettelijk wordt vastgelegd dat een bedrijf binnen 30 dagen na ontvangst van de factuur deze moet betalen.

Als ondernemer kun je hiervan afwijken, als je dat beide zo hebt afgesproken.

 

 

Voor wie interessant?

Op ikgastarten.nl zie je dat veel vrouwen een onderneming starten als schoonheidsspecialiste, kapster of pedicure. En denk ook eens aan de hondentrimster of de opruimcoach voor particulieren. Deze groep ondernemers heeft meestal geen debiteurenbeheer probleem, omdat hier de klanten meestal gelijk afrekenen.

Voor die groep ondernemers die wel andere bedrijven in haar klantenkring heeft, is deze nieuwe richtlijn wel handig om te weten. Bekijk dan ook eens je algemene voorwaarden en/of je opdrachtbevestiging om zeker te weten dat je de juiste betalingstermijnen hanteert.

Niet betaald?

Het is natuurlijk altijd vervelend om te constateren dat een klant niet betaalt voor die werkzaamheden die jij met veel enthousiasme en professionaliteit hebt uitgevoerd. Naast de zorgen en veelal stress die dit met zich meebrengt, kun je ook te maken krijgen met extra kosten.

Vanaf 1 juli 2012 zijn er wettelijke richtlijnen vastgesteld voor de hoogte van die incassokosten. Dit is zeker het geval als je een factuur naar een consument (particulier) hebt gestuurd en deze heeft niet betaald.

Het minimale bedrag aan administratiekosten, bureaukosten of aanmaankosten is € 40 en het maximum is € 6.675,00.
De verhoging wordt berekend aan de hand van een percentage. Houd je dan ook aan deze richtlijn als je een aanmaning naar een consument stuurt.

 

Gerelateerde artikelen

FemNa40