Column: A Brand New Year!

Wat een zaligheid weer, een heel nieuw jaar voor ons, een mooie lege agenda, kerstboom de deur uit, nieuwe hoes om de bank, de eerste tulpen in de vaas en heel veel voornemens en plannen.

In de loop van de jaren heb ik geleerd geen voornemens meer te maken, omdat er om een of andere reden nooit iets van komt. 

 

In de media worden er hele pagina's aan gewijd, waarom mensen zich niet houden aan hun voornemens. Ik denk zelf dat het gewoon komt omdat wij door de gekte van de dag niet bij machte zijn om onze gewoontes echt te veranderen. Het gewone leven kost vaak al zoveel energie, dat het veranderingsproces als teveel belastend wordt ervaren.

Zonder negatief te zijn hoor, want de wil is er ongetwijfeld wel, maar in de huidige maatschappij wordt veel van iedereen verwacht. Soms heb ik de neiging om de amateur psycholoog uit te hangen. Aan de andere kant is het, denk ik, gewoon kijken en luisteren naar mijn omgeving en daar een conclusie uittrekken.

Enfin voor mij geen voornemens, maar wel plannen!

Plannen verwezenlijken

Heel mijn leven lang barst ik altijd al van de plannen en heb ook altijd geprobeerd zoveel mogelijk daarvan te verwezenlijken. Je kunt beter iets geprobeerd hebben, dan spijt hebben omdat je het nooit gedaan hebt. 
Wat ik ook altijd leuk vind, is met anderen mee te denken in het realiseren van plannen.

Zoals jullie weten ben ik met een boek bezig en ga daar zeker dit jaar mee door. Wel zal ik er wat gedis-ciplineerder aan moeten werken. Ik heb eens gehoord van een schrijver dat het eigenlijk gewoon werk is, dus
's morgens achter de pc gaan zitten en dan een aantal uren schrijven. Ik heb nu in mijn agenda tijden aangegeven wanneer ik schrijf.

Ik weet niet hoe het met jullie is, maar ik merk, zeker met het hectische leventje dat ik lijd, heel veel behoefte te hebben aan innerlijke rust en werkzaamheden die in het verlengde hiervan liggen. Ik wil een beetje weg uit de wedrace, terug naar de basis. Hierover het ik hele serieuze plannen gemaakt, waarover ik jullie in een later stadium verder ga informeren.

Vakantiebeurs

Plannen zijn er ook om weer een mooie reis te maken, dus gaan we van de week naar de vakantiebeurs. Alleen al daar rondlopen geeft mij een waar vakantiegevoel. Er zijn zoveel landen vertegenwoordigd, dat je op ideeën komt, waar je niet zo snel opkomt als je zit te surfen op internet.

Ik las van de week in de krant dat er in de reiswereld nog meer faillissementen worden verwacht. Eerlijk gezegd denk ik dat er heel veel verbeterd kan worden bij de reisbureaus. Hoe vaak wij in het land een reisbureau binnenstappen voor informatie en dan niet of nauwelijks gedag gezegd worden. 

Men gaat door waar ze mee bezig zijn, zonder op te kijken. Dan krijg je als consument toch vanzelf zoiets van... ik kijk wel op internet. Terwijl juist persoonlijke informatie, kennis van zaken, vriendelijkheid, klantgerichtheid zaken zijn waarmee een reisbureau zich kan onderscheiden van internet.

Lege winkelstraten

Eigenlijk geldt hetzelfde voor kledingzaken. Er is jaren geleden een onderzoek geweest dat in 2020 ruim 30% van de winkels in de winkelstraten leeg komt te staan! Een waar schrikbeeld natuurlijk, want het is toch veel leuker om in een dorp of stad te lopen waar je gezellig kunt winkelen of windowshoppen. 

Om dit te voorkomen moeten ten eerste de ondernemers beseffen dat het personeel klant- en servicegericht moet zijn, maar ik vind ook dat consumenten moeten beseffen, dat als men massaal via internet blijft kopen, de winkels in de straten zullen verdwijnen.

Er is zeker een markt voor retail en internet samen, maar nu neigt het de verkeerde kant op te gaan. En dames,
ik denk dat het voor de shoppers onder ons toch veel leuker is als de winkelstraten lekker vol blijven, zeker nu de economie ook weer wat lijkt aan te trekken. 

Dus als jullie de volgende keer wat via internet bestellen of zoals er steeds vaker in mijn oude winkel gebeurde... men kwam wat passen en het duurde dan bijvoorbeeld een week omdat ik niet de juiste maat had of het was net niet de goede kleur en op internet had men wel de juiste kleur gezien, terwijl ik datzelfde item van een ander merk wel in de juiste kleur had, maar dan weer niet van het juiste merk... men doodleuk zei: 'ik ga het wel via internet bestellen', terwijl wij alles eraan deden om service te verlenen aan de klant, niets was te gek.

Eigen creativiteit

In een leuke kleine plaatselijke winkel stelt de ondernemer/inkoper een eigen collectie samen op basis van zijn of haar creativiteit. Dit maakt dan juist die winkel uniek. Als de consument daar geen oog voor heeft en zich alleen laat leiden door de plaatjes op internet van dat ene merk, wordt het allemaal erg eentonig.

Sorry dames, ik kan het niet laten om even te prediken, omdat ik weet hoe zwaar de middenstand het op dit moment heeft en als ik door deze column kan bijdragen dat ik jullie laat beseffen wat de consequenties zijn, 
heb ik mijn eerste goede daad voor dit jaar weer gedaan!

SBS Shownieuws

Trouwens... dinsdag 7 januari zitten Willibrord en ik in het namiddagprogramma van Shownieuws, misschien als jullie tijd hebben, is het even leuk om te kijken. Als ik de gelegenheid krijg, wat soms nogal eens moeilijk is met interviewers die toch alleen maar geïnteresseerd zijn wanneer wij gaan trouwen, zal ik jullie, mijn lezeressen van FemNa 40, de groeten doen.

Nogmaals een liefdevol 2014 met heel veel plannen die uitgevoerd gaan worden!

Foto: Nicole de Bouvrie Fotografie
FemNa40