Beauty: Lifestyle of schijnwereld?

Ruim anderhalf jaar ben ik nu werkzaam in de beautybranche. Voorheen was ik actief als makelaar en jaren daarvoor werkte ik in de reclamewereld en de commercie.

Een en ander komt nu samen in een zeer gevarieerd takenpakket waar ik me heerlijk in wentel.
Het hebben van een eigen bedrijf doet een beroep op je flexibiliteit, ervaring en capaciteiten.

 

Gelukkig heb ik een compagnon die mijn tekortkomingen kan aanvullen en samen vormen we, mag ik wel stellen, een daadkrachtig duo dat een onderscheid wil maken in ondernemen. Wij laten ons daarbij vaak leiden door een sterk 'onderbuikgevoel' dat ons vrijwel nooit in de steek laat met als gevolg dat Beauty Pillow in korte tijd al een aardige naamsbekendheid heeft opgebouwd.

Hard werken met een passie

De beautybranche is een wereld op zich en ik kan je melden dat er letterlijk een wereld voor me open is gegaan. Door alle oppervlakkige façades heen en doorschieters daargelaten ben ik tot de conclusie gekomen dat er keihard gewerkt wordt om schoonheid in al haar facetten aan de vrouw te brengen.

Diverse deskundigen op het gebied van huid en haar zoals kappers, haarstylisten, huidspecialisten, schoon-heidsspecialisten, visagisten, PMU-specialisten, cosmetisch artsen, zijn merendeel vakidioten die middels veeltallige trainingen en workshops zich laten (bij)scholen, seminars bijwonen, aan wedstrijden en demonstraties deelnemen, puur om hun kennis en kunde in hun vakgebied waar de concurrentie moordend is, te verbeteren en te vergroten.

In dit proces worden zij nauwlettend in de gaten gehouden door beautybloggers, recensenten en beautyjournalisten. Creativiteit, technieken, presentatie maar ook communicatieve vaardigheden worden aangescherpt, getest, beproefd en beoordeeld.

Erkenning

Doel en zoete beloning voor deze inspanningen is de ultieme erkenning bij branchegenoten, maar nog belangrijker is dat de consument de weg weet te vinden naar de beautyspecialist, want geld moet blijven rollen en de crisis is wat dat betreft bij velen nog voelbaar.

Grote bewondering heb ik gekregen voor dit leger van specialisten die hun dagelijks brood proberen te verdienen met het optimaliseren van hun kunnen en een lifestyle gemaakt hebben van hun passie. Want het merendeel van hen zijn gedreven door hun passie om te creëren en te boetseren teneinde een optimaal resultaat te behalen.

Commercie of overtuiging?

Uiterlijke en innerlijke schoonheid in combinatie met een gezonde levensstijl is een streven van menigeen en geeft kansen voor een sterk opkomende markt. Voedingssupplementen, raw food, superfood, detoxing, yoga, spiritualiteit zijn zaken die terugkomen in visies van cosmeticamerken van huid- en haarverzorgingsproducten. Waarbij de kanttekening gemaakt kan worden dat de visie via de media veelal als missie wordt uitgedragen.

Minerale make-up, haarverzorgingsproducten waar geen chemische toevoegingen aan te pas komen maar louter en alleen uit natuurlijke ingrediënten bestaan. Fillers die biologisch afbreekbaar zijn in tegenstelling tot de 'schijven' die menig gezicht ontsieren. Totaalconcepten worden in de beautymarkt gezet die uiteindelijk de consument zullen dienen. Hoewel… 

Een en ander zal zeker de portemonnee van het bedrijfsleven spekken en schiet door de marketingstrategie volledig dit doel voorbij. Belangrijk is om kritisch te blijven en niet alles voor zoete koek aan te nemen. Blijf dicht bij jezelf en haal het bruikbare uit alle adviezen die tot je komen. Dat 'onderbuikgevoel' kan je daarbij helpen. Schoonheid is subjectief en gezondheid is voelbaar.

Een mooi mens zit in ons allemaal.

Gerelateerde artikelen

Beauty anno 2015

Door:

3 Maart was ik bij de uitreiking van de Beauty Award 2015. Deze felbegeerde Award binnen de Beautybranche heeft zich de afgelopen 6 jaar mogen ontwikkelen tot een heuse hype binnen diverse categorieën van instituten.

Lees verder

Beauty Queen

Door:

Bij Miss-verkiezingen denk je in eerste instantie aan jonge meiden, bikiniproof, waar de tand des tijds nog niet aan heeft geknaagd.

Lees verder

FemNa40